Český a slovenský zahraniční časopis  
     
 

Zaří 2009


Dobrácké svině

Karel Merta

Ano, asi správně tušíte o koho se jedná. Takto nazývají Oldřich Kaiser a Jiří Lábus postavy jejich seriálu Tlučhořovic rodinka. Pořad byl vysílán přes deset let Českým rozhlasem a v roce 2007 bez uvedení důvodů zrušen. Tak nějak podobně jako byl Ross Hedvíček eliminován z českých blogů. Oba totiž porušili nepsaný kodex morální integrity exkomunistické společnosti – řečeno po lopatě: nečistého svědomí národa.

Rodinu Tlučhořových tvoří matka Božena a otec Páťa. Všem povědomý pár primitivů: bývalí komunisté a milicionáři, Páťa byl ještě u StB. Jsou jako Češi od Hedvíčka, jenže líčeni daleko perfidněji. Kaiser s Lábusem se do nich doslova vtělí tělem i duší a milounce se publiku, jako jedni z nich, matlají okolo huby. Žádný psycholog by nedokázal dokonaleji popsat tento typ lidí, který oni s notnou dávkou understatement definují jako někteří z nás.

Božena je kuchařkou ve škole, kde krade dětem jídlo, které pak nosí domů. Páťa nedělá nic; jen pije pivo, říhá, prdí a vzpomíná na staré časy. Božena působí o nepatrný krapítek ušlechtileji. Tu a tam si povzdychne: „Proč jsme tak blbí, proč jsme jen tak hnusní?“. Mají dceru Růženu, celkem rozumnou holku, která v postkomunistické demokracii přežívá jako prostitutka (kariéra ji zavane až do Itálie). Syn Patrik je pak takový naivní Candide, je čestný a mluví pravdu a v nové společnosti působí jako blbec. K rodině pak ještě patří básník Mirko Hýl, hochštapler, který kolaboroval, básnil a udával jak za protektorátu, tak za komunismu. Mimo těchto pěti lidí v seriálu vystupují plejády typických Čechů, fiktivních i skutečných, v typicky českých situacích.

Manželé se třeba pohádají u čerstvých Cibulkových seznamů, Páťa tam není a vynadá Boženě, že tam je. Jde si pak vylít srdce k intelektuálce a chartistce Zlatě, která si zhluboka oddechne, když se v seznamech též nenajde.

Zlata: Ona je tam taky?! Jaký měla krycí? Promiň, musím se jít vyzvracet.

Páťa: To se ti nedivím, já jsem naštěstí v chartě nebyl. Nemusím zvracet.

Lustrace: http://www.radio.cz/playlist/rodinka/039-32.m3u

U Zlaty: http://www.radio.cz/playlist/rodinka/040-32.m3u

Jako faktotum tu pak ještě vystupuje nějaký Kotek, který sice nikdy nepromluví, ale je o všem informovaný se spojením na nejvyšší místa. Tlučhořovi ho museli důvěrně před sametem znát, teď se ale k němu chovají s bázní a závistí. V kritických situacích se na něj však telefonicky obrací o radu. Ať už se jedná o zprostředkování návštěvy u Klausů na Silvestra anebo chybějící slovo do křížovky. Silvestr: http://www.radio.cz/playlist/rodinka/118-32.m3u

Zvláštní postavou je jejich sousedka Vlasta, „blbá Moravanka“, která jim jde na nervy svým temperamentem a šlapáním zelí. Nakonec se s Růženou spřátelí v porodnici, kde obě čekají na rizikový porod.

Porodnice: http://www.radio.cz/playlist/rodinka/557-32.m3u

Tuto scénu pak následují Benešovy dekrety (560). Samozřejmě nechybí téma restitucí Košumberk (027), kdy k Tlučhořům do jejich desetipokojového bytu přijde stařičký hrabě Košumberk z Nové Guineje a Páťa s Hýlem s ním typicky vyjebou.

Dobrá je též situace, kdy Tlučhořovi naletí, že bude převrat a Božena jásá, že „vše bude zase jako to bylo“. Převrat: http://www.radio.cz/playlist/rodinka/022-32.m3u

V TV-soutěži vyhrají pohoštění u mistra Karla Gotta, kterému na závěr zazpívají: Karel Gott: http://www.radio.cz/playlist/rodinka/160-32.m3u

Coby typickou českou rodinu je navštíví Bill Clinton a Růžena je z něj „úplně hotová”, neschopná popsat své pocity. Výborná je její angličtina, která si nic nezadá s moravským dialektem paní Vlasty. Clinton: http://www.radio.cz/playlist/rodinka/120-32.m3u

Když se Růžena chce stát herečkou, vydá se do Vinohradského divadla za Jiřím Menzelem, který tam v té době řediteloval. Udělá na něj úžasný dojem, ale když spolu laškují na kolečkových bruslích, Menzel upadne a zlomí si kyčelní krček. Růženino angažmá nakonec překazí bývalá šéfová divadla, Jirásková, z které má Menzel strach.

Fantastická je Božena, když ji čapnou, jak krade v supermarketu. Barta: http://www.radio.cz/playlist/rodinka/250-32.m3u Vynikající je též Dr. Husák, který se živí eutanáziemi, které provádí na černo (když se Tlučhořovi chtějí zbavit Hýla). Doktor Husák“ http://www.radio.cz/playlist/rodinka/487-32.m3u, Anastázie: http://www.radio.cz/playlist/rodinka/488-32.m3u

Situace a postavy jsou nekonečné. Tlučhořovi kradou a podvádějí, lžou a závidí, jakož i sami naletí ještě lepším zlodějům. Krátce se těší z Růženiny známosti s tunelářem, při svatbě před kostelem jí ho však zastřelí. Též podnikají a když Páťa s Hýlem skončí ve fešáckém vězení, Božena jim u Havla vybrečí amnestii (262 Hovorna). Paní Dagmar Havlové se k nim zaběhne psík, čekají tučnou odměnu, ale oni pro něj pošlou Martu Kubišovou, aby ho vyzvedla. Vystupuji zde ale i nebozí penzisté a umírající pacienti jakož i surové nemocniční sestry. Dohromady přes 800 scén a všechny postavy mistrovsky interpretují jen dva herci,Oldřich Kaiser a Jiří Lábus.

Když byl pořad v 2007 zrušen, šéfredaktorka ČRo Janečková vydala „Vyjádření Českého rozhlasu 2 Praha k ukončení spolupráce”: http://www.radio.cz/cz/rodinka, kde známým stylem správců blogů „argumentuje”: „Jakkoliv má tento cyklus mnoho příznivců (což potvrzují tyto stránky), naše stanice má hodně posluchačů, kteří tento druh humoru nepřijímají (to se nezobrazuje na webových stránkách příznivců, ale v poště a v telefonátech, které docházejí na naši rozhlasovou adresu).”

Opravdu, na webu Českého rozhlasu http://www.radio.cz/cz/html/rodinka_ohlasy.html nenajdete jedinou kritiku pořadu. Podle mého názoru se jedná o nejdůležitější kulturní příspěvek posledních 100 let. Opíši, co jsem tenkrát pí. redaktorce Janečkové napsal:

Vážená paní šéfredaktorko Janečková,

seriál pánů Kaisera a Lábuse Tlučhořovi je nejenom humoristickým pořadem. Nenapodobitelně popisuje český národ posledních desetiletí. To co jsme se učili o Boženě Němcové (že zanechala pro pozdější generace dokonalý kolorit doby), platí ještě větší měrou pro Kaisera a Lábuse. V Tlučhořových pozdější generace nenajdou jen mikrokosmos Starého Bělidla, ale obraz celého národa (od Aše až po Ostravu a od kuchařky až po prezidenta). Není pochyby, že toto dílo se stane národní klasikou.

Z toho důvodu si myslím, že Vaše argumentace pro zrušení vysílání tak významného díla není na úrovni jaké mu náleží. Termíny jako ,,finanční náročnost", ,,neoslovení" etc. působí vágně a nepřesvědčivě. Kolik, kdo, jaká sociální skupina ?

Vaše briskní reakce na způsob diskuse na těchto stránkách ("módně politické"?) tento dojem ještě potvrdil. Pan Tlučhoř byl přece milicionář (někdy to i tajil) a právě dnes se dovídáme že na vedoucích místech ČT jsou lidé podobní (kteří se ale chovají navlas stejně jako v seriálu). Je pochopitelné, že takové lidi pořad "neoslovoval". Ale i kdyby takových "neoslovených" byl milion, tak to není důvodem pro zrušení tak poučného a duchaplného pořadu, právě naopak!

Pevně věřím, že se brzy od Tlučhořů samotných též dozvíme jejich verzi jak to s jejich zrušením v ČRo2 bylo.

S pozdravem

Dr. Karel Merta

Dle nedávného interview s Kaiserem a Lábusem v AHA oni ale dodnes, po třech letech, nevědí, proč byl pořad zrušen:

Sami říkáte, že byl pořad Rodinka Tlučhořovic oblíbený. Proč v rádiu skončil?

Oba: „To bychom taky rádi věděli.“

Oba nám prozradili, proč rodinka Tlučhořů, o které říkají, že je taková, kde i »pes je zmrd«, přesídlila na internert a co s ní mají v úmyslu.

Jiří Lábus novináře ujistil, že charaktery postav zůstanou stejně negativní, podle Oldřicha Kaisera takové "dobrácké svině".

Seriál, po dvouleté odmlce, pokračuje na http://www.kaiser-labus.cz/

P.S.

Rozhlasové povídky vysílané do roku 2006 ČRo2 si můžete poslechnout nebo stáhnout na: http://www.radio.cz/cz/rodinka

Je příznačné, že tato stránka nese velký červený titulek „Aktuálně. RODINKA POKRAČUJE!“. Přitom poslední skeč nese datum z prosince 2006. Tuto mystifikaci ČRo vysvětluje tím, že prý pokračují reprízy starých pořadů (?).

Podobně, když byl Hedvíčkův blog v Lidovkách na vrcholu popularity, byl sice nějakou dobu na webu ponechán (než byl vymazán úplně), ale vyloučen ze všech žebříčků čtenosti a oblíbenosti, čímž se stal širší veřejnosti nedostupným.

Když jsem seriál asi před třemi roky náhodou v internetu objevil, jsem se o něm zmínil mnoha českým známým a příbuzným. Všichni věděli, že Tlučhořovi existují a o co se jedná. Pořad však neznali, resp. neposlouchali. Mezitím (díky mně?) se však stali jeho obdivovateli. Seriál byl pro 1996 nadčasový. Mám takový dojem, že okolo roku 2006 došlo k všeobecnému posunu vědomí a lidé dozráli natolik aby dávno očividné pochopili. Ve stejné době nakonec vyšel i Sametový tunel, přestože se zakládá na informacích dostupných minimálně o deset let dříve.



Zpátky